Op uitnodiging van Marion Koopman (winnares van de Coq d’Honneur 2017 en CEO bij de Greenhouse Group) reisden wij op 6 juli 2017 met een klein (jong) GVR gezelschap af naar NextM in Eindhoven. NextM, het jongste en meest innovatieve marketing festival van Nederland. Een dag waarop de nieuwste technologieën, design, eten, muziek en jonge marketing professionals samenkomen om te ervaren hoe de allernieuwste innovaties de toekomst van tech, media, social en entertainment vorm zullen geven. Onderstaand een vluchtig OF traag verslag. Aan jou de keuze dus. Voor de vluchtige versie lees je alleen de dikgedrukte woorden; de trage versie spreekt voor zich.
8:45 uur Station Amsterdam Zuid. Onrust. De trein vertrekt bijna en het reisgezelschap is nog niet compleet. Maar gelukkig is daar de (ogenschijnlijke?) kalmte van reisleider Wouter Glaser (jongste lid van het GVR bestuur en oprichter van Glasnost). Alles onder controle. Kaartjes gekocht en dan toch nog even een sprintje naar het perron om op tijd in de trein richting het Zuiden te springen. Hoewel sommigen onder ons zich nog verwonderen “waarom dan toch helemáál in Eindhoven?!” komen we (slechts) een ruim uurtje later aan op het station. En dat zonder vertraging.
Vertragen… Maarten Baas, Dutch Designer en eerste spreker op het festival, weet er alles van. Hij heeft het zelfs tot kunst verheven. In een wereld waarin technologische ontwikkelingen elkaar steeds sneller opvolgen en snelheid en efficiëntie het hoogste goed lijken, bevraagt Maarten de status quo door zich aan het meest trage ontwerpproces ooit te wagen. Het eindresultaat – een stoel die momenteel vorm krijgt rondom een mal in een uiterst traag groeiende boom – zullen wij over 200 jaar niet meer meemaken. (“Of toch wel?,” knaagt de technologische ontwikkeling op de achtergrond.)
Ook Harry Veldhuis van World Food Center Development erkent de kracht van vertragen. Want… hoewel dit ambitieuze project van alle nieuwste technologische ontwikkelingen voorzien zal zijn, staat vooral de beleving van de bezoeker centraal. Zien, proeven, ruiken, voelen en horen. Consumenten en producenten krijgen in het WFC prikkelende ontmoetingen rond alle onderdelen van voedsel en voedselproductie. “Met ontwerp van BCR (ontwerper Disneyland) en adviseur van Efteling vertelt het #WorldFoodCenter geen sprookjes maar eerlijk eten-verhaal” tweette Linda Boks (bestuurslid GVR en mede-aanwezige) terecht.
“Wij denken veel te traag en klein, hier in ons kikkerlandje,” haalt spreker Jip Samhoud ons weer bij de les. De 27-jarige oprichter van &samhoud media is het brein achter het nieuwste Nederlandse exportproduct: de virtual reality-bioscoop. Het nieuws over de VR-bios in onze hoofdstad ging de hele wereld over en bereikte zo ook China. Binnen no-time was daar een mailtje van Chinese ondernemer Bin Gu, met wie Jip al even snel tot een deal kwam. Tussen het eerste mailtje van Gu en de opening van de eerste 5 Chinese bioscopen zit ongeveer 3 maanden. In totaal staan er 100 op stapel. En ondertussen blijven de aanvragen binnenlopen, onder meer uit Rusland, India, VS en Mexico.
We sluiten de dag af met een sterke presentatie van Jacco Ter Schegget. Als President bij OgilvyOne China reisde hij 3 jaar geleden af naar het land van de rijzende zon. Nu, mede mogelijk gemaakt door zijn outsiders view, deelt hij met ons zijn scherpe observaties uit een cultuur en digitaal landschap waarin ‘snelheid’ een van de hoofdrollen speelt. Jacco’s presentatie (net als de overige presentaties tijdens het festival) is terug te vinden op de Facebookpagina van NextM. Een aanrader.
17:30 uur Intercity Eindhoven – Amsterdam. Rust. Gezellig met het reisgezelschap samen terug met de trein. We blikken terug op een mooie dag vol inspiratie en praten over opgedane kennis. Maar ook over onze persoonlijke paden. Hoe we de hectiek van ons vak soms ontvluchten en vertragen door een dag op het strand of zelfs een sabbatical. Een thema dat ons bezighoudt.
Tot slot. In lijn met dit verhaal, vraag ik me als schrijfster van dit artikel af of een online verslag zoals dit überhaupt nog gelezen wordt en door wie. Mocht je mee willen doen aan mijn onderzoekje en ieder woord gelezen hebben, bevestig me dat dan graag even in een berichtje via LinkedIn. Mijn naam is Anouke Jansen.
Dit verslag komt hiermee tot een eind. Onze speciale dank gaat uit naar Marion Koopman en de organisatie van NextM en partners. Of zoals ze dat in Eindhoven mooi verwoorden: “Houdoe & bedankt!”.