Genootschap voor Reclame viert Hanendiner bij JWT

30 januari heeft het Genootschap voor Reclame (GVR) de winnaars voor de meest opvallende verschijningen in het vak bekend gemaakt tijdens het jaarlijkse Hanendiner. Het genootschap, dat al sinds 1923 bestaat, reikt elk jaar drie prijzen uit: de Jonge Haan, het meest opvallende talent onder de 30 jaar, de Coq d’Honneur, iemand die dit jaar het meest is opgevallen voor zijn of haar bijdrage voor het vak en de Coq de Grande Honneur, een oeuvreprijs.

 

Coq d’Honneur

Tijdens de avond werden er drie Coq d’Honneurs uitgereikt aan mensen die dit jaar veel inzet hebben getoond voor het vak: Willem-Albert Bol, Hans Brouwer en Marion Koopman.

Willem-Albert Bol kreeg een Coq d’Honneur vanwege zijn onvermoeide blijvende inzet voor het vak. Bol heeft het vak in verschillende hoedanigheden bekeken, van bureaurol bij TBWA tot klankfuncties bij Vodafone en z’n huidige rol als creative director bij de De Persgroep. Naast het werk zet hij zich ook in voor verschillende besturen, zoals het GVR waar hij dit jaar na tien jaar bestuur afscheid neemt.

Als oprichter van Massive Music zorgde Hans Brouwer voor een synergie tussen muziek en reclame. Dat begon met de juiste muziek vinden voor onder commercials, later ging hij ook op zoek naar hoe een merk klinkt. En dat sloeg aan, Massive zit inmiddels over de hele wereld. Zijn verdienste dit jaar kwam door zijn bijdrage aan de ADAM toren, een nieuwe creatieve hub in Amsterdam, die in de iconische Shell toren blijvend zal bijdragen aan de creatieve ontwikkeling van de stad.

Marion Koopman heeft in haar carrière vooral het digitale pad bewandeld. Na functies als  director bij XS4ALL en Hi werd ze in 2012 CEO bij de Greenhouse Group, een datagedreven bureau in Eindhoven met inmiddels 300 medewerkers dat voor merken zoals Vodafone, Eneco en Marktplaats online campagnes maakt.

 

Coq du Grand Honneur

De Coq du Grand Honneur ging naar Ralph Wisbrun van J Walter Thompson voor zijn jarenlange zichtbare bijdrage aan het vak. Zijn carrière in de reclame begon in 1985, hij werd CEO van PPGH/JWT in 1994 en drie jaar later startte hij UbachsWisbrun. Het bureau van het jaar won in de afgelopen twintig jaar vele prijzen en werd dit jaar zelfs bureau van het jaar.

 

Jonge Haan

Voor de Jonge Haan waren drie mensen genomineerd, die zichzelf elk moesten presenteren tijdens het Hanendiner met een uitleg waarom zij de meeste waarde toevoegde voor het vak. Na een stemming van het genootschap won Rein Hannah Bojahr van Ebel Slijp en Tim Degenaars.

Rein Hannah Bojahr (Dawn) heeft in haar korte loopbaan al voor zowel adverteerders als bureau’s gewerkt. Als account producer bij NATWERK, Marketing & Brand Activation voor Heineken in Malta en in haar huidige functie als Brand Producer bij Dawn. Het GVR heeft haar vooral genomineerd vanwege haar werk als founder en board member voor RA*W University, een initiatief om studenten te koppelen aan de wereld van marketing en advertising. RA*W en RA*W University organiseren inspiratiessessies en trainingen bij reclamebureaus, een collegetour op hogescholen en universiteiten en zij adviseren bureaus en opleidingen om jong talent beter op te leiden.

Ebel Slijp (Refreshworks) was genomineerd vanwege zijn duale bijdrage aan het vak, zowel op het gebied van digitale reclame als op duurzaamheid. In zijn rol als MD voor het digital agency Refreshworks heeft hij onder gewerkt voor Miley Cyrus, Specsavers en KLM. Daarnaast is hij Senior Operations Manager voor Hyperloop, een bedrijf dat is geïnitieerd door Elon Musk en er aan werkt om transport met de snelheid van het geluid mogelijk te maken.

Er zijn weinig millenials die RUMAG niet kennen. Met 609.403 likes op Facebook heeft Tim Degenaars binnen drie jaar een community opgebouwd van mensen die het merk en de quotes zoals Waarom.zouden.we.alleen.rusten.in.vrede Waarom.leven.we.ook.niet.gewoon.in.vrede zo leuk vinden dat zij van hun Facebook pagina een eigen imperium hebben gemaakt, inclusief adverteerders die met ze samenwerken. De volgende stap is een eigen televisiezender. Tim maakte onlangs een videoclip voor het merk waarin ‘het kleine gebaar’ centraal staat.

 

Hieronder een korte fotoreportage van de avond. Alle foto’s zijn gemaakt door Jordi Wallenburg.

 

260A3559
V.l.n.r. Rein Hannah Bojahr, Hans Brouwers, Willem-Albert Bol, Marion Koopman, Ralph Wisbrun
260A2947
Genomineerden voor de Jonge Haan. V.l.n.r. Tim Degenaars, Ebel Slijp en Rein Hannah Bojahr.
260A3100
De Jonge Haan werd gekozen door leden van het Genootschap voor Reclame.
260A3302
Food creative Robbie van J. Walter Thompson verzorgde met zijn collega’s een uitgebreid diner.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll To Top