Begin oktober kwamen leden van het Genootschap voor Reclame op uitnodiging bijeen om zich te buigen over het thema ‘Goede doelen worden steeds commerciëlen, commerciëlen willen steeds meer goed doen’. Decor was het hoofdkantoor van De Persgroep in Amsterdam. Terwijl de dagbladredacties zich opmaakten voor de nachtelijke krantendeadlines, belichtten vier sprekers verschillende kanten van dit boeiende thema.
Wouter Glaser (Glasnost) sprak de column van Lilian Geijsen (Ben & Jerry’s) uit. Ben & Jerry’s probeert als populair ijsmerk duurzaamheid in de hele productieketen een plek te geven. Zo worden de brownies in hun Chocolate Fudge Brownie-ijs gebakken door mensen met een beperking.
Eveline Aendekerk (Dance4Life) ging in op het wankele evenwicht tussen ‘goed doen’ als professie en ‘goed doen’ als instelling. Wanneer een goed doel een bedrijfsmatige fout maakt, ligt dat onmiddellijk onder een vergrootglas. Goede doelen moeten zich volgens haar dus net zo professioneel opstellen en inrichten als commerciële bedrijven.
Als derde spreker vertegenwoordigde Theo Schuyt, professor filantropie aan de Vrije Universiteit Amsterdam, de wetenschappelijke invalshoek op dit thema. Wat maken goede doelen eigenlijk bij burgers en bedrijven los? Hoe kijken we naar onszelf als we deze organisaties aangrijpen, om iets goeds te doen?
Ten slotte vermaakte Aad Kuijper (Alfred) de aanwezigen met zijn inzet van de Pyramide van Maslov bij uiteenlopende onderwerpen als primaire levensbehoeften, chocolade, reclames en kerst.
Zoals gebruikelijk bij bijeenkomsten van GVR kwam er een goede discussie op gang waarin duidelijk werd dat veel aanwezigen een persoonlijke interesse voor het onderwerp hadden. Een groot deel zette zich – als individu of met een organisatie – in voor het goede doel.
Het was kortom een geslaagde avond, waarbij De Persgroep als gastheer uitvoerig bedankt werd, met een thema en discussie om de dag erna nog even bij stil te staan.
Foto’s Jordi Wallenburg