Het Genootschap voor Reclame (GVR) heeft tijdens het Hanendiner maandagavond op de WPP Campus Amsteldok de winnaars bekend gemaakt van de prijzen voor de meest opvallende verschijningen in het marketing communicatie vak. Het genootschap reikt elk jaar in drie categorieën prijzen uit; voor de Jonge Haan, het meest opvallende talent onder de 30 jaar, de Coq d’Honneur, iemand die dit jaar het meest is opgevallen voor zijn of haar bijdrage voor het vak en de Coq de Grand Honneur, een Oeuvreprijs.
Coq d’Honneurs
Tijdens het diner werden drie Coq’s d’Honneurs uitgereikt.
Arno de Jong (Chief Marketing Officer – Nederlandse Loterij)
Jury : Arno, als verantwoordelijke voor alle merken van de Nederlandse Loterij, lijkt dit jaar zelf wel het winnende lot uit de loterij, met o.a. 2 Gouden Effies voor Toto en 2 Gouden Loeki’s voor de Staatsloterij. De jury is onder de indruk van de kwaliteit en de resultaten van de campagnes en de manier waarop de ingezette positionering van de merken consistent is doorgevoerd. Een goed voorbeeld van succes door investeren in korte én lange termijn effect. Arno kreeg ook te maken met de keerzijde van dat succes: kritiek op het stimuleren van kansspelen. De nuance die hij aanbrengt in de discussie daarover, onderstreept voor de jury dat Arno de Coq d’Honneur terecht ontvangt.’
Atva van Zanten (CEO – Mindshare Netherlands)
Jury : Atva heeft gedaan wat bijna onmogelijk leek. Haar voorganger snel doen vergeten.Ze had grote schoenen te vullen, en dat heeft ze met verve gedaan. Mindshare, nog steeds nummer 1 onder de mediabureaus heeft ze verder ontwikkeld. Inhoudelijk, maar ook onder haar bezielende leiding een paar mooie klanten weten toe te voegen aan de portefeuille. Ook haar persoonlijke verhaal spreekt aan. Atva brengt diversiteit en inclusiviteit naar de next level en doet een duidelijk beroep op haar collega vakgenoten om dat ook te doen. Atva’s missie om de wereld inhoudelijk niet alleen beter maar vooral ook vriendelijker te maken levert haar deze bekroning op.
Cas Biesta (Head of Marketing & Brand Partnerships – AFC Ajax)
Jury : Cas heeft Ajax op merkniveau naar een van de topclubs van de wereld gebracht. Met de merk positionering “Ajax for the future” en een aantal nieuwe partnerships heeft hij het afgelopen jaar nieuwe stappen gezet in het verder brengen van het merk en de commerciële invulling daarvan. De jury vindt het knap hoe Ajax, met zijn eigen media services, in heeft gespeeld op het Europese succes waarvan de content op vele social media timelines waren terug te zien.
Coq de Grand Honneur
De avond eindigde met de uitreiking en lauwering van een reclame-icoon
Aad Kuijper (Oprichter, partner en eigenaar – Alfred)
De man die álle reclame- en marketingprijzen die er zijn, heeft gewonnen, krijgt dit jaar de Coq de Grand Honneur uitgereikt. De jury roemt ‘zijn prachtige werk voor merken als Jumbo, Calvé, Mora, Simpel en Johma; sterke merken dankzij de campagnes uit zijn koker. De liefde voor het vak straalt daar vanaf en zijn scherpe teksten zijn onderdeel van ons dagelijks taalgebruik geworden. Onder zijn leiding weet zijn bureau Alfred jaar in jaar uit prijswinnend werk te maken. Dat stelt Aad in staat om naast alle campagnes, ook romans te schrijven. De jury hoopt dat dit geen carrièreswitch betekent en dat Nederland nog lang van zijn creatieve werk kan blijven genieten.’
De Jonge Haan
De Jonge Haan gaat naar Jurian van der Hoeven
Voor de Jonge Hanen waren drie talenten genomineerd. Zij moesten ter plaatse het genootschap overtuigen waarom zij de meeste waarde toevoegen aan het vak.
Jurian van der Hoeven (Cultural strateeg bij dawn,), Daan Jongen (strateeg en concept bij DPG media) en Joanna Strycharz (PhD Candidate aan de University of Amsterdam) vielen eerder dit jaar op met hun opvallende bijdragen aan ons vakgebied.
Uiteindelijk was het Jurian van der Hoeven die het genootschap wist te overtuigen en mocht de Jonge Haan in ontvangst nemen.